1. Dyspozycja wkładem na wypadek śmierci:
1) może być złożona wyłącznie do rachunku indywidualnego:
a) oszczędnościowo-rozliczeniowego,
b) oszczędnościowego,
c) terminowej lokaty oszczędnościowej
2) może być złożona, zmieniona lub odwołana w dowolnym czasie przez Posiadacza rachunku bezpośrednio w placówce Banku;
3) wygasa z chwilą zamknięcia rachunku bankowego, którego ten zapis dotyczy lub po jej zrealizowanie o ile zaistniały przesłanki do jej realizacji;
4) obejmuje środki pieniężne zdeponowane przez Posiadacza rachunku w ramach zawartej Umowy
2. Sposób wyliczenia maksymalnej kwoty podlegającej wypłacie z tytułu zapisu na wypadek śmierci określa ustawa Prawo bankowe.
3. Kwota wypłaty, o której mowa w ust. 2, bez względu na liczbę wydanych dyspozycji, nie może być wyższa niż dwudziestokrotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłaszane przez Prezesa GUS za ostatni miesiąc przed śmiercią Posiadacza rachunku.
4. Osobami wskazanymi w zapisie mogą być wyłącznie: małżonkowie, wstępni, zstępni oraz rodzeństwo.
5. Posiadacz rachunku indywidualnego, posiadający pełną zdolność do czynności prawnych, może dokonać zapisu na wypadek śmierci, składając dyspozycję na Załączniku nr 14 Dyspozycja / odwołanie dyspozycji na wypadek śmierci.
6. Przyjmując zapis /zmianę bądź odwołanie wcześniej złożonej dyspozycji na wypadek śmierci należy sprawdzić: prawidłowość wypełnienia zapisu.
7. W przypadku, gdy w dyspozycji Posiadacz rachunku umieścił więcej niż jednego zapisobiorcę, wymagane jest wskazanie proporcji ułamkowych lub procentowe określenie udziałów poszczególnych zapisobiorców w ogólnej kwocie zapisu.
8. Przyjęcie dyspozycji na Załączniku nr 14 oraz poprawność zawartych w niej danych, pracownik placówki Banku, potwierdza składając podpis oraz stempel kasowo- memoriałowy.
9. Pracownik placówki Banku przyjmując dyspozycję na podstawie danych w niej zawartych, zakłada kartotekę dla Zapisobiorcy/ ów wskazanych w dyspozycji, zgodnie z Instrukcją Użytkownika Rachunki.
Dokument w formie papierowej, Pracownik placówki załącza do dokumentacji Posiadacza rachunku.
10. W przypadku zmiany dyspozycji na wypadek śmierci lub jej odwołania, pracownik placówki Banku musi dokonać stosownych zmian w systemie finansowo- księgowym. W przypadku odwołania dyspozycji lub zmiany polegającej na usunięciu jednego z Zapisobiorców, Pracownik placówki Banku odpina kartotekę tego Zapisobiorcy.
11. Osoby wskazane w złożonej przez Posiadacza rachunku dyspozycji na wypadek śmierci są uprawnione do podjęcia przypadających na ich rzecz kwot. Kwota wypłacona zgodnie z zapisem nie wchodzi do spadku po zmarłym Posiadaczu rachunku.
12. Pracownik placówki realizuje dyspozycję na podstawie:
1) powziętej przez Bank, wiarygodnej informacji o śmierci Posiadacza rachunku oraz
2) po dokonaniu identyfikacji Zapisobiorcy/ ów polegającej na porównaniu danych posiadanych w kartotece osoby wskazanej w dyspozycji z dokumentem tożsamości, którym aktualnie posługuje się Zapisobiorca;
3) w przypadku udziałów procentowych kilku Zapisobiorców po zweryfikowaniu udziałów procentowych wskazanych w dyspozycji;
4) źródłem wiarygodnej informacji może być: informacja otrzymana z bazy PESEL w związku z procesem realizowania przez Bank zapisów ustawy Prawo bankowe lub dostarczenie do Banku przez osoby trzecie odpisu aktu zgonu;
5) Wypłata kwot wskazanych w zapisie następuje w trybie ust. 3.
13. Pracownik placówki zrealizuje dyspozycję na rzecz Zapisobiorców w formie bezgotówkowej lub gotówkowej, zgodnie z danymi wskazanymi w Załączniku 14 a Dyspozycja przelania środków z tytułu realizacji bankowego zapisu na wypadek śmierci.
14. Bank po dokonaniu wypłaty z tytułu dyspozycji na wypadek śmierci, zobowiązany jest przekazać informację o dokonanych wypłatach i ich wysokości, w terminie 14 dni od daty wypłaty, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby/ osób na rzecz, których nastąpiła wypłata.
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ŚMIERCI POSIADACZA RACHUNKU
§ 1.
W przypadku otrzymania przez placówkę Banku informacji o śmierci Posiadacza rachunku, jeżeli dane zmarłego na przedstawionym akcie zgonu są zgodne z danymi Posiadacza rachunku widniejącymi w systemie, pracownik placówki Banku niezwłocznie:
1) anuluje wszelkie pełnomocnictwa;
2) anuluje zlecenia stałe;
3) zgłasza zastrzeżenie kart płatniczych;
4) wprowadza informację o śmierci Posiadacza rachunku do systemu finansowo- księgowego;
5) odpina wyciąg od rachunku
6) kopię aktu zgonu dołącza do dokumentacji rachunku.
§ 2.
1. Z rachunku zmarłego Posiadacza rachunku nie wolno dokonywać żadnych innych wypłat poza:
1) wypłatą z tytułu kosztów pogrzebu;
2) realizacją zapisu na wypadek śmierci;
3) wypłatą z tytułu spadkobrania;
4) zwrotem do ZUS/KRUS lub innych organów emerytalno-rentowych nienależnego świadczenia.
2.Dyspozycje, o których mowa w ust. 1 realizowane są zgodnie z kolejnością wpływu do placówki Banku.
3.W przypadku, gdy po śmierci Posiadacza rachunku wpłyną środki z tytułu renty lub emerytury, Bank zwraca zaksięgowaną kwotę na żądanie ZUS/ KRUS lub innych organów emerytalno-rentowych.
§ 3.
1. W przypadku śmierci Posiadacza rachunku w jego miejsce wchodzą spadkobiercy – zgodnie z ogólnie obowiązującymi zasadami spadkobrania.
2. Z rachunku wspólnego nie wolno dokonywać wypłat z tytułu kosztów pogrzebu.
§ 4.
1. Decyzję o wypłacie z tytułu kosztów pogrzebu/ zapisu na wypadek śmierci podejmuje kierujący placówką Banku na podstawie dokumentów:
1) odpisu aktu zgonu
2) oryginalnych rachunków/faktury VAT stwierdzających wysokość wydatków, poniesionych zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku.
2. W przypadku pozytywnej decyzji placówka Banku wypłaca z rachunków kwoty należne z tytułu zwrotu kosztów pogrzebu Posiadacza rachunku / zapisu na wypadek śmierci (gotówką lub przelewem na wskazany rachunek).
§ 5.
1. Środki pieniężne nieobjęte zapisem na wypadek śmierci, a także pozostałe, po realizacji zapisu i wypłacie kosztów pogrzebu podlegają wypłacie na rzecz spadkobierców.
2. Wypłata środków z rachunku z tytułu spadkobrania jest dokonywana na podstawie: prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego oraz prawomocnego postanowienia sądu o podziale spadku lub umowy notarialnej o dziale spadku lub umowy o dziale spadku lub zgodnego pisemnego oświadczenia wszystkich spadkobierców o podziale środków na rachunku bankowym.
Do pobrania: