Menu

baner godziny otwarcia1


zastrzezenia kart

 

 

Możliwość zmiany limitów na karcie płatniczej

Informujemy, że na  portalu kartowym  KARTOSFERA pojawiła się nowa funkcjonalność umożliwiająca samodzielną zmianę limitów na karcie. Możliwość zmiany limitów dotyczy kart dla osób fizycznych posiadających rachunek ROR lub Podstawowy Rachunek Płatniczy.

Zachęcamy do korzystania z tej usługi.

Oszustwo internetowe „na znajomego z Facebooka”. Nie podawaj kodu BLIK!

Od lat e-maile, SMS-y oraz wiadomości wysyłane w komunikatorach typu Messenger są bardzo chętnie wykorzystywanym kanałem komunikacji. Wraz ze wzrostem liczby zakładanych skrzynek mailowych i użytkowników smartfonów rośnie nie tylko aktywność użytkowników w sieci, ale i zagrożenia w obszarze bezpieczeństwa. Poczta elektroniczna, która zawiera niebezpieczne linki, może narazić cię na straty finansowe lub utratę wrażliwych danych. Jak zidentyfikować niebezpieczną wiadomość? Podpowiadamy!

  • Profile społecznościowe zawierają informacje, które oszuści wykorzystują, podszywając się pod znajomych lub bliskie osoby.
  • Oszuści mogą prosić o podanie kodu BLIK – nigdy go nie udostępniaj!
  • Jeżeli nie podasz złodziejom kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia danych i pieniędzy spada do zera.

 

Oszustwo internetowe - metoda na „znajomego”

Według raportu „Digital 2021: Poland” ponad 86 proc. polskich użytkowników internetu korzysta z Facebooka, a 76 proc. z jego komunikatora, Messengera. Przy tak licznej zbiorowości użytkowników można założyć, że prawie każdy, kogo znasz lub znałeś w przeszłości, ma konto na Facebooku. Profil i posty na portalu społecznościowym zawierają wystarczająco dużo informacji, aby złodziej mógł dotrzeć do ofiary w łatwy sposób, udając dawnego kolegę z klasy lub starego przyjaciela.

Oszust uzyskuje dostęp do konta twojego znajomego na skutek wycieku danych lub ataku hakerskiego. Przy ich pomocy loguje się na konto i przejmuje nad nim kontrolę, a następnie kontaktuje się przez komunikator. Fałszywy znajomy może poprosić o przeniesienie rozmowy do wiadomości tekstowych SMS. Złodzieje robią to coraz częściej, aby uniknąć wykrycia przez technologię antyfraudową Facebooka. Gdy cyberprzestępcy uda się zdobyć zaufanie, próbuje wyłudzić pieniądze, wcielając w życie jeden z popularnych scenariuszy oszustwa.

O innych metodach działania cyberprzestępców przeczytasz tutaj: Jak sprawdzić, czy link jest bezpieczny? Podpowiadamy, jak nie dać się oszukać cyberprzestępcy

 

Możliwe scenariusze przestępstwa w internecie

Najczęściej fałszywy znajomy prosi o podanie kodu do szybkiej płatności – kodu BLIK. Powodów może być wiele – niewielka pożyczka, zgubiony portfel, brak wystarczającej kwoty na koncie, aby mógł za coś zapłacić. Po podaniu kodu oszust natychmiast wypłaca pieniądze w bankomacie i prosi o kolejne kody. Pretekstem może być np. brak wystarczającej kwoty na koncie lub błąd transakcji.

Zdarza się również, że cyberprzestępcy proszą znajomych ofiary o udostępnienie kodu BLIK po to, aby sami mogli opłacić zakupy w internecie. W przypadku obu ww. scenariuszy konsekwencją nierozważnego udostępnienia kodu jest utrata pieniędzy z konta.

Kolejnym możliwym scenariuszem działania jest przesyłanie linków do fałszywych stron płatności. Złodziej podszywający się pod znajomego prosi, np. o opłacenie zamówienia, zachęca do udziału
w konkursie lub odebrania kuponu na zakupy. Kiedy ofiara kliknie w przesłany link, następuje przekierowanie do formularza, w którym jest proszona o podanie loginu i hasła do aplikacji elektronicznej lub numeru karty płatniczej wraz z kodem CVC i terminem jej ważności. W ten sposób następuję wyłudzenie wrażliwych danych.

Złodziej może podszyć się nie tylko pod Twoich znajomych, ale też pod Ciebie! Jeżeli nie zabezpieczasz swojego konta na profilu społecznościowym w odpowiedni sposób, cyberprzestępca może włamać się na nie i rozsyłać wiadomości z prośbą o pomoc finansową do Twoich znajomych.

O sposobach prawidłowego zabezpieczenia kont społecznościowych przeczytasz tutaj: Bezpieczeństwo w sieci w dużej mierze zależy od nas samych

 

Jak łatwo unikać wyłudzeń przez internet?

Aby ustrzec się przed atakiem na konto portalu społecznościowym lub oszustwem polegającym na podszyciu się pod starego znajomego, wystarczy zastosować następujące środki bezpieczeństwa:

  • stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego,
  • weryfikuj tożsamość znajomych – w przypadku kontaktu znajomego za pośrednictwem Messengera z prośbą o pożyczkę, najpierw zadzwoń do niego i potwierdź jego tożsamość,
  • sprawdzaj podsumowania transakcji – jeśli podsumowanie transakcji budzi Twoje wątpliwości lub jej nie rozpoznajesz, nie potwierdzaj płatności PINem w aplikacji mobilnej banku,
  • chroń swój smartfon - smartfony są nośnikiem wielu wrażliwych danych, jeżeli korzystasz z bankowości elektronicznej i płatności mobilnych, zabezpiecz dostęp do niego hasłem lub biometrią.

Więcej o prawidłowych metodach zabezpieczania smartfonu przeczytasz tutaj: Zabezpiecz swój telefon i płać BLIKIEM zbliżeniowo!

 

Płatności BLIKIEM są bezpieczne

Oszustwo „na znajomego z Facebooka” nie jest problemem informatycznym. Pamiętajmy, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.

 

Treść artykułu pochodzi ze strony https://blik.com/

Dodatkowy termin dla MŚP rozliczających Tarczę Finansową 2.0

W dniu 15 stycznia br. minął termin rozliczenia subwencji finansowej dla małych i średnich firm (MŚP) w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. W toku weryfikacji złożonych do tej pory formularzy okazało się, że niektóre firmy popełniły w nich błędy, np. załączając niepoprawne pliki JPK albo nie załączając ich wcale. W związku z tym PFR, w porozumieniu z bankami, wyznaczył dodatkowy termin na składanie korekt/wniosków w dniach 18-23 stycznia br. Umożliwi to korektę poprzez ponowne złożenie wniosku firmom, które popełniły błędy w rozliczeniu oraz ewentualnie złożenie wniosku firmom, które spóźniły się z rozliczeniem.

Jeśli złożyłeś formularz oświadczenia, ale nie otrzymałeś potwierdzenia jego poprawności, sprawdź w dniach od 18 do 19 stycznia br. w banku, czy wymagane są od Ciebie dodatkowe działania lub ponowne złożenie formularza. Jeśli okaże się, że popełniłeś błąd, będziesz mógł złożyć korektę.

Po 23 stycznia br. jakiekolwiek zmiany i uzupełnienia w tym zakresie będą niemożliwe dla MŚP, a brak rozliczenia lub niepoprawność złożonych plików JPK będzie wiązać się z koniecznością zwrotu całości otrzymanej subwencji.

Limitowany wygląd karty Visa

karta pionowa visa

Dzięki Visa mamy pierwszą pionową kartę. Okazja jest wyjątkowa: Zimowe Igrzyska Olimpijskie Beijing 2022 (tak, tak, to już od 4 lutego). Tematyczna karta olimpijska Visa Debit dla klientów indywidualnych Banku BPS i Banków Spółdzielczych Zrzeszenia BPS to naprawdę niezła sztuka: jest pionowa, jest czarna i elegancka, jest limitowana, na awersie dumnie prezentuje się maskotka Beiging 2022: panda Bing Dwen Dwen, a wszystkie dane przeniesione zostały na rewers, takiego projektu nie znajdziecie w żadnym innym banku w Polsce!

Przelew BLIK na telefon

Kurpiowski Bank Spółdzielczy w Myszyńcu udostępnił Państwu nową funkcjonalność pozwalającą na wykonywanie przelewów na numer telefonu za pośrednictwem BLIKA w aplikacji mobilnej Nasz Bank.

Na czym polega przelew BLIK na telefon?

Funkcja ta polega na natychmiastowym przesyłaniu pieniędzy z rachunku bankowego jednego użytkownika na rachunek innego, z wykorzystaniem numerów telefonu uczestników transakcji. Główną zaletą przelewów za pomocą numeru telefonu w BLIK są szybkość, wygoda oraz brak konieczności posiadania numeru rachunku odbiorcy. Do uruchomienia usługi konieczna jest aktualizacja aplikacji mobilnej Nasz Bank.
Maksymalna kwota jednarazowego przelewu na telefon to 500 zł.

Jak aktywować funkcję BLIK przelew na telefon ? 
Wymaga aktywnej usługi BLIK w aplikacji mobilnej Nasz Bank! Zobacz jak włączyć usługę BLIK w Aplikacji mobilnej.

1. Zaktualizuj aplikację „Nasz Bank”.

2. Zaloguj się do aplikacji i wejdź w opcje „Ustawienia” po czym kliknij Przelew na telefon BLIK”

3. Oznacz użytkowników przelewów na telefon BLIK i włącz możliwość odbierania przelewów na telefon BLIK.

 

Jak wykonać przelew na telefon BLIK ?

1. Wybierz opcje „Przelew na telefon”.

blik p2p 2

2. Wybierz odbiorcę lub wpisz numer telefonu.

blik p2p 3

Kontakty oznaczone BLIK mogą odbierać przelewy na telefon BLIK.


3. Uzupełnij szczegóły operacji i wybierz DALEJ.

blik p2p 4

4. Sprawdź dane przelewu, wybierz WYKONAJ ,podaj PIN i ZATWIERDŹ. Gotowe!

 

Limity dla przelewów BLIK na telefon:

Domyślny limit pojedyńczej operacji - 500 zł.

Maksymalny limit - 500 zł.

 

Rusza proces rozliczenia i umorzenia subwencji dla mikrofirm w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) rozpoczyna proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla mikrofirm w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.

Przedsiębiorcy rozliczają subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia. Będą spłacać subwencję na inny rachunek, niż w przypadku Tarczy Finansowej PFR 1.0, a formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia.

Rozliczenia Tarczy 2.0 dla mikrofirm będą odbywać się w dwóch etapach:

  • Rozliczenia mikrofirm

od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirmy. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.

  • Decyzje dotyczące umorzeń

W kwietniu 2022 r. PFR wyda firmom jedną z trzech decyzji, tj.:

  1. określenie kwoty subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
  2. wezwanie do zwrotu całej subwencji albo
  3. informację o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.

Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.

 

Zasady rozliczenia mikrofirm

Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:

    • nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
    • oraz utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.

PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.

Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez mikrofirmę przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.

Wymagane oświadczenia i inne informacje

  • Firmy, które w trakcie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu, odnajdą w formularzach dodatkowe pole, tzw. oświadczenie retrospektywne. Zaznaczając je będą poświadczać, że były umocowane do złożenia wniosku o udzielenie subwencji. Oprócz złożenia tego oświadczenia muszą dostarczyć do banku dokumenty potwierdzające umocowanie w ciągu 14 dni.
  • Firmy będą musiały potwierdzić w formularzu, że dokonały wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, jeśli nie zrobiły tego wcześniej,.
  • PKD, które beneficjent wpisuje w formularzu ma charakter informacyjny. Powinien on podać wiodące PKD firmy. Nie musi być ono związane z listą 54 kodów PKD, które warunkowały udział w programie.

Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfr.pl.

W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).

 

Pliki do pobrania: