Według raportu „Digital 2021: Poland” ponad 86 proc. polskich użytkowników internetu korzysta z Facebooka, a 76 proc. z jego komunikatora, Messengera. Przy tak licznej zbiorowości użytkowników można założyć, że prawie każdy, kogo znasz lub znałeś w przeszłości, ma konto na Facebooku. Profil i posty na portalu społecznościowym zawierają wystarczająco dużo informacji, aby złodziej mógł dotrzeć do ofiary w łatwy sposób, udając dawnego kolegę z klasy lub starego przyjaciela.
Oszust uzyskuje dostęp do konta twojego znajomego na skutek wycieku danych lub ataku hakerskiego. Przy ich pomocy loguje się na konto i przejmuje nad nim kontrolę, a następnie kontaktuje się przez komunikator. Fałszywy znajomy może poprosić o przeniesienie rozmowy do wiadomości tekstowych SMS. Złodzieje robią to coraz częściej, aby uniknąć wykrycia przez technologię antyfraudową Facebooka. Gdy cyberprzestępcy uda się zdobyć zaufanie, próbuje wyłudzić pieniądze, wcielając w życie jeden z popularnych scenariuszy oszustwa.
O innych metodach działania cyberprzestępców przeczytasz tutaj: Jak sprawdzić, czy link jest bezpieczny? Podpowiadamy, jak nie dać się oszukać cyberprzestępcy
Najczęściej fałszywy znajomy prosi o podanie kodu do szybkiej płatności – kodu BLIK. Powodów może być wiele – niewielka pożyczka, zgubiony portfel, brak wystarczającej kwoty na koncie, aby mógł za coś zapłacić. Po podaniu kodu oszust natychmiast wypłaca pieniądze w bankomacie i prosi o kolejne kody. Pretekstem może być np. brak wystarczającej kwoty na koncie lub błąd transakcji.
Zdarza się również, że cyberprzestępcy proszą znajomych ofiary o udostępnienie kodu BLIK po to, aby sami mogli opłacić zakupy w internecie. W przypadku obu ww. scenariuszy konsekwencją nierozważnego udostępnienia kodu jest utrata pieniędzy z konta.
Kolejnym możliwym scenariuszem działania jest przesyłanie linków do fałszywych stron płatności. Złodziej podszywający się pod znajomego prosi, np. o opłacenie zamówienia, zachęca do udziału
w konkursie lub odebrania kuponu na zakupy. Kiedy ofiara kliknie w przesłany link, następuje przekierowanie do formularza, w którym jest proszona o podanie loginu i hasła do aplikacji elektronicznej lub numeru karty płatniczej wraz z kodem CVC i terminem jej ważności. W ten sposób następuję wyłudzenie wrażliwych danych.
Złodziej może podszyć się nie tylko pod Twoich znajomych, ale też pod Ciebie! Jeżeli nie zabezpieczasz swojego konta na profilu społecznościowym w odpowiedni sposób, cyberprzestępca może włamać się na nie i rozsyłać wiadomości z prośbą o pomoc finansową do Twoich znajomych.
O sposobach prawidłowego zabezpieczenia kont społecznościowych przeczytasz tutaj: Bezpieczeństwo w sieci w dużej mierze zależy od nas samych
Aby ustrzec się przed atakiem na konto portalu społecznościowym lub oszustwem polegającym na podszyciu się pod starego znajomego, wystarczy zastosować następujące środki bezpieczeństwa:
Więcej o prawidłowych metodach zabezpieczania smartfonu przeczytasz tutaj: Zabezpiecz swój telefon i płać BLIKIEM zbliżeniowo!
Oszustwo „na znajomego z Facebooka” nie jest problemem informatycznym. Pamiętajmy, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.
Treść artykułu pochodzi ze strony https://blik.com/.
Dzięki Visa mamy pierwszą pionową kartę. Okazja jest wyjątkowa: Zimowe Igrzyska Olimpijskie Beijing 2022 (tak, tak, to już od 4 lutego). Tematyczna karta olimpijska Visa Debit dla klientów indywidualnych Banku BPS i Banków Spółdzielczych Zrzeszenia BPS to naprawdę niezła sztuka: jest pionowa, jest czarna i elegancka, jest limitowana, na awersie dumnie prezentuje się maskotka Beiging 2022: panda Bing Dwen Dwen, a wszystkie dane przeniesione zostały na rewers, takiego projektu nie znajdziecie w żadnym innym banku w Polsce!
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) rozpoczyna proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla mikrofirm w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.
Przedsiębiorcy rozliczają subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia. Będą spłacać subwencję na inny rachunek, niż w przypadku Tarczy Finansowej PFR 1.0, a formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia.
Rozliczenia Tarczy 2.0 dla mikrofirm będą odbywać się w dwóch etapach:
od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirmy. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.
W kwietniu 2022 r. PFR wyda firmom jedną z trzech decyzji, tj.:
Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.
Zasady rozliczenia mikrofirm
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:
PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.
Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez mikrofirmę przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.
Wymagane oświadczenia i inne informacje
Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfr.pl.
W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).
Pliki do pobrania:
Kurpiowski Bank Spółdzielczy w Myszyńcu dołączył się do zbiórki pieniędzy organizowanej przez Grupę BPS, w ramach akcji charytatywnej Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
Grupa BPS stworzyła specjalną eSkarbonkę dla pracowników wszystkich Banków Spółdzielczych Zrzeszenia BPS. Można dzięki niej w prosty i szybki sposób wpłacać darowizny bez wychodzenia z domu. W zeszłym roku wspólnie z pracownikami Banku BPS i innych Banków Spółdzielczych z Grupy BPS zebraliśmy w ten sposób ponad 33 tys. zł. Wierzymy, że nasz wkład w 30. Finale będzie jeszcze większy! Zachęcamy do wpłat na eSkarbonkę Grupy BPS wszystkich naszych klientów i przyjaciół (link do eSkarbonki Grupy BPS https://eskarbonka.wosp.org.pl/4xarj3).
Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy to ciesząca się największym zaufaniem społecznym organizacja pozarządowa w Polsce. 30. Finał WOŚP odbędzie się 30 stycznia 2022 roku – jego tegoroczny cel to wsparcie oddziałów okulistyki dziecięcej. Orkiestra w ciągu poprzednich 29 Finałów zebrała ponad 1,5 miliarda PLN i kupiła 67 300 urządzeń medycznych.
W dniu 15 stycznia br. minął termin rozliczenia subwencji finansowej dla małych i średnich firm (MŚP) w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. W toku weryfikacji złożonych do tej pory formularzy okazało się, że niektóre firmy popełniły w nich błędy, np. załączając niepoprawne pliki JPK albo nie załączając ich wcale. W związku z tym PFR, w porozumieniu z bankami, wyznaczył dodatkowy termin na składanie korekt/wniosków w dniach 18-23 stycznia br. Umożliwi to korektę poprzez ponowne złożenie wniosku firmom, które popełniły błędy w rozliczeniu oraz ewentualnie złożenie wniosku firmom, które spóźniły się z rozliczeniem.
Jeśli złożyłeś formularz oświadczenia, ale nie otrzymałeś potwierdzenia jego poprawności, sprawdź w dniach od 18 do 19 stycznia br. w banku, czy wymagane są od Ciebie dodatkowe działania lub ponowne złożenie formularza. Jeśli okaże się, że popełniłeś błąd, będziesz mógł złożyć korektę.
Po 23 stycznia br. jakiekolwiek zmiany i uzupełnienia w tym zakresie będą niemożliwe dla MŚP, a brak rozliczenia lub niepoprawność złożonych plików JPK będzie wiązać się z koniecznością zwrotu całości otrzymanej subwencji.